EFOP-1.2.7.-16-2017-00020
Gyermekvédelmi szakellátásban,
javítóintézetekben
elhelyezettek önálló életkezdési
feltételeinek javítása
Fogom a kezed
PÁLYÁZAT CÍME
Fogom a kezed pályázat megvalósítása Tolna megyében
PÁLYÁZÓ NEVE
Tolna Megyei Gyermekvédelmi Központ és
Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat
7100 Szekszárd, Széchenyi u. 48.-52.
Támogatási szerződés hatályba lépése: |
2017.12.07. |
A projekt megvalósítási időszakának kezdő időpontja: |
2018.02.01. |
A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: |
2019.04.30. |
Támogatási összeg: |
37.457.478 Ft |
Támogatás mértéke: |
100% |
A PROJEKT CÉLJAINAK MEGHATÁROZÁSA
A tervezett projekt komplex beavatkozási rendszere a lakosság egészségkultúrájának fejlesztésére, a hatékony, a célcsoportokhoz igazított egészségkommunikációval az egészségtudatosság növelésére, szemléletformáló és prevenciós programok megvalósítására irányul.
A gyermekkor folyamatos kitolódása miatt napjaink fiatal felnőtt társadalmára jellemző az önállóságra való képtelenség. A gyermekvédelmi szakellátásban nevelkedő gyermekekre, és az onnan kikerülő nagykorúakra ez a megállapítás még fokozottabban jellemző. Tapasztalataink alapján ez probléma az évek során egyre fokozottabban jelentkezik. Ezért nagyon fontosnak tartjuk az önálló életre való felkészítést minél fiatalabb életkorban elkezdeni. Szükségesnek tartjuk egy elméleti és gyakorlati módszerekre épülő, korai életszakaszban elkezdett, önálló életre felkészítő, életkori szakaszokra épülő, komplex program kidolgozását. A szakellátás eredményességét jelzi az, hogy a kikerülő fiatalok milyen módon és mennyire képesek teljes értékű életet élni. Sikerességük vagy sikertelenségük a gyermekvédelmi gondoskodás hatékonyságát, eredményességét mutatja.
Az önállóságra való felkészítés során előtérbe helyezzük az önfenntartó képesség fejlődését, a sikeres családi életre való felkészülést, a szociális készségek, kompetenciák fejlesztését, a vér szerinti családi kapcsolatok erősítését, a szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére való igény kialakulását.
Mindezen tevékenységek megvalósítása során aktívan bevonjuk az ellátottak vér szerinti hozzátartozóit.
A program fontos eleme a szakemberek felkészítése az önálló életvitel kialakításának segítésében.
Tapasztalati adatok alapján elmondható, hogy a gyermekvédelmi szakellátásban élő önálló életkezdésének akadályai a következők:
• Szociális készségek alapvető hiánya
• Konfliktuskezelési és problémamegoldó készségek hiánya
• Alacsony iskolai végzettség
• Képzettség és az alkalmazkodó-képesség hiánya
• Motiválatlanság
• Kilátástalanság
• Stigmatizáció, közvetett vagy közvetlen diszkrimináció
• Szocializációs hiányosságok
• Deviáns viselkedésformák
• Kommunikációs hiányosságok
• Érdekérvényesítési és ügyintézési problémák
• Munkatapasztalat hiánya
• Önismeret hiánya
• Életvezetési problémák
A gyermekvédelmi szakellátásban részesülők többsége az előbbiekben feltárt problémákkal küzd. A gyermekvédelemből kikerült fiataloknak leginkább életmódja, életvezetése, munkatapasztalat hiánya, iskolai végzettsége, kommunikációs stílusa, megjelenése, önismerete akadályozza az elhelyezkedését. Önmagukon egyedül már segíteni nem tudnak, szükséges számukra külső segítség és támogatás. Így ezeknek a problémáknak a megoldására, készségeik, és képességeik javítására kell figyelmet fordítani, hogy még a szakellátás rendszerében sajátítsák el azokat a képességeket, amelyek az önálló életvezetéshez, feltétlenül szükségesek.
A pályázat teljesülése révén azt várjuk, hogy a célcsoport tagjai önértékelésükben megerősödnek, tisztában lesznek valós képességeikkel. Ezáltal reális életcélokat-terveket tudnak kialakítani, melyek megvalósítására képesek lesznek. A munkaerő piacon való érvényesülésük terén képesek lesznek a munkaáltatókkal való megfelelő kommunikációra. A tréning révén képesek lesznek a megfelelően alkalmazni az munkába állást segítő technikákat. Életvezetésük a normális mederben folytatódik, nem kerülnek az ésszerűtlen pénzkezelés és háztartás vezetés miatt csapdahelyzetbe. Konfliktusaikat, nézeteltérésüket megfelelő módon kezeljék, nem az agresszió lesz számukra az elsődleges konfliktuskezelési eszköz. A csoportban való dolgozás révén érezzék, hogy problémáik nem egyediek, mások is küzdenek hasonló élethelyzetekkel, problémákkal. A közösséghez tartozás élménye, a mások által való elfogadás, illetve a mások elfogadása, mind pozitív megerősítést adhat a csoportban elsajátított ismeretekről. Okosodjon, ne legyen agresszív. Reméljük, hogy a programba bevont gyermekek és fiatalok a későbbiekben várhatóan nem a bűnözői életformát választják. A felvértezett ismeretekkel és tudással sikeresen tudnak a munka világában elhelyezkedni. Ezáltal a társadalom hasznos tagjaivá válni.
A pályázat segítségével reméljük, hogy a fenti okok jórészt kiküszöbölhetőek, a külső támogatás igénybevételével, elsajátításával. A gyermekvédelmi szakellátásban élők tanulni fognak, munkát vállalnak majd és szabadidejüket értelmesen fogják eltölteni.
A programban elsősorban olyan foglalkozásokat szeretnénk megvalósítani, melyek az egyéni gondozási nevelési tervekkel összeegyeztethetőek és a megvalósítás sikerességét nagymértékben segítené. Különös hangsúlyt helyezünk a csoportos foglalkozásokra.
A program neve |
Résztvevők |
Elért eredmények |
Csoportos foglalkozásokon való részvételre alkalmatlan fiatalok számára egyéni fejlesztő programok biztosítása, viselkedéskorrekció céljából |
25 éven aluli ellátottak |
személyiségépítés-formálás
szakemberrel való együttműködés segítségkérés elsajátítása |
A tanulást elősegítő programok, szakkör jellegű foglalkozások kialakítása |
25 éven aluli ellátottak |
közösségépítés tanulási funkciók elsajátítása ismeretszerzés |
A munkaerő piacra való belépést, álláskeresést elősegítő programok tartása |
25 éven aluli ellátottak |
munka világának megismerése álláskeresési technikák elsajátítása |
Strukturált, értelmes szabadidő eltöltésre irányuló programok megszervezése |
25 éven aluli ellátottak |
szabadidő hasznos eltöltésének megismerése csoportépítés |
Pénzkezelési, gazdálkodási ismeretek |
25 éven aluli ellátottak |
Életkornak megfelelő pénzkezelési technikák elsajátítása |
Kommunikációs képességet fejlesztő program |
25 éven aluli ellátottak nevelőszülők szakemberek |
személyiségfejlesztés kommunikációs technikák ismerete |
Szenvedély betegséget megelőző program |
25 éven aluli ellátottak szakemberek |
szenvedélyek ismerete alternatív megoldások szabadidő hasznos eltöltése |
Internetes zaklatás, áldozattá válást megelőző program |
25 éven aluli ellátottak
|
Internet használat veszélyeinek megismerése, zaklatás, áldozattá válás fogalmainak elsajátítása |
Családi nap. |
25 éven aluli ellátottak nevelőszülők szakemberek vér szerinti hozzátartozók |
A programban résztvevők közös élményekkel teli nap eltöltésével megismerik egymást, kapcsolatépítés, szabadidő hasznos eltöltés, személyiségfejlődés |
Családi életre felkészítő programsorozat. |
25 éven aluli ellátottak vér szerinti hozzátartozók |
Önállóvá válás technikáinak elsajátítása, baba gondozási ismeretek |
Filmklub |
25 éven aluli ellátottak
|
Kommunikációs készségek fejlesztése, személyiség fejlődés, közösség építés |
Állatterápia Művészterápia Meseterápia |
25 éven aluli ellátottak
|
Személyiségfejlesztés |
Utógondozottak részére önálló életvezetési készségeket fejlesztő programok.
|
25 éven aluli ellátottak
|
Önállósodás, önálló életviteli technikák megismerése, elsajátítása |
Pályázat célcsoportjai
Az alfejezetben megadásra kerül a célcsoportok megnevezése, amely egyben a projekt műszaki szakmai eredmény mutatóit adja: 25 év alatti ellátottak, vér szerinti hozzátartozók, szakellátásban dolgozó szakemberek, nevelőszülők. Elsődleges célcsoport a gyermekvédelmi szakellátásban élő 25 év alatti ellátottak. Másodlagos célcsoport a szakellátásban dolgozó szakemberek, nevelőszülők. A közvetett célcsoport vér szerinti hozzátartozók. Célcsoportok/érintettek körének nagysága (fő), és a fontosabb társadalmi és gazdasági jellemzők, amely alapján a célcsoport/érintett kör a projekt szempontjából értelmezhetővé válnak. A célcsoportot intézményi szintű, de mivel indokolt, járási és megyei szintű bontásban ismertetjük, a hatásterületet. A közvetlen célcsoportok a projekt megvalósítása során létrejött eredmények közvetlen használói, tehát azon személyek, akik a létrejött terméket vagy szolgáltatást közvetlenül használják.
A PROJEKT MŰSZAKI-SZAKMAI TARTALMA ÉS EREDMÉNYEI
Megvalósítandó műszaki-szakmai eredmény megnevezése |
A Fogom a kezed pályázat keretében a programokon résztvevő gyermekvédelmi szakellátásban részesülők (nevelőszülői hálózatban) |
||
|
Azon személyek száma összesítve, akik a projekt keretében szervezett programokban részt vettek
|
||
A tulajdonság számszerűsíthető célértéke |
90 fő |
Megvalósítandó műszaki-szakmai eredmény megnevezése |
A Fogom a kezed pályázat keretében a programokon résztvevő gyermekvédelmi szakellátásban részesülők (gyermek-lakásotthoni hálózatban) |
||
|
Azon személyek száma összesítve, akik a projekt keretében szervezett programokban részt vettek |
||
A tulajdonság számszerűsíthető célértéke |
50 db |
Megvalósítandó műszaki-szakmai eredmény megnevezése |
A Fogom a kezed pályázat keretében a programokon résztvevő vér szerinti hozzátartozók |
||
|
Azon vér szerinti hozzátartozók száma, akik a programokon (nyílt nap, családi nap) részt vettek |
||
A tulajdonság számszerűsíthető célértéke |
78 fő |
Megvalósítandó műszaki-szakmai eredmény megnevezése |
A Fogom a kezed pályázat keretében a programokon résztvevő, fejlesztéssel elért szakemberek, (beleértve a nevelőszülőket is) száma |
||
|
Azon gyermekvédelmi szakellátásban dolgozó szakemberek illetve nevelőszülők, akik tréningeken, programokon részt vettek. |
||
A tulajdonság számszerűsíthető célértéke |
274 fő |